Klassisk portræt med hele fem lamper – trin for trin!

MX1A4051-Edit

Det færdige og redigerede resutat – model: Cecilie Josephine Juhl

Normalt vil jeg altid opfordre til, at man i studiet laver så simpelt et setup som muligt, men på en workshop i studiefotografering gav vi den gas og satte hele fem studieflash op til dette portrætbillede. Overkill kan man mene, men hver eneste lampe har sin egen vigtige funktion og bidrager dermed hver især til det færdige billede.

Det vigtige er som altid, at man bygger op omkring ét hovedlys og derefter “fylder på” med lamper, der enten er opblødningslys, baggrunds, effektlys mm.

Neden for ser du hver eneste lampe for sig og til slut et lysdiaggram med info om indstillinger og det uredigerede billede med alle lamperne tændt.

Endelig kan du til sidst se en serie billeder, hvor der er tændt først én, så to lamper og så videre – det giver et meget godt indtryk af, hvad de enkelte lamper gør for billedet.

Hovedlys:

MX1A4056

Hovedlyset er en 120 cm oktabox, placeret til højre for fotografen i en vinkel på ca 45. grader og hævet et stykke over modellen. Gerne højt, men ikke højere end, at der stadig kommer lys ind i øjnene på modellen. Hovedlyset efterlader skyggesiden lidt for mørk.

Opblødning/udfyldningslys:

MX1A4057

Dette lys skal kun oplyse de dele af motivet, der ligger i skygge, og det optimale ville være at placere en stor softbox bag fotograferen. Det var der ikke plads til her, så der blev brugt en 60×90 softbox lige ved siden af fotografen til venstre.

Styrken  på denne lampe skal være 2-3 trin lavere end hovedlyset.

Hårlys/separationslys:

MX1A4058

For at give lidt mere power i håret tilføres et hårlys – i dette tilfælde blev der brugt en stripbox på 30×140 cm bag modellen og vendt mod kameraet – og placeret modsat hovedlyset (se evt. diagram nederst). Der var monteret et “grid” (gitter) på lampen, så lyset bliver meget retningsbestemt og ikke oplyser andet end håret (og især ikke skaber overstråling på grund af modlyseffekten).

Ud over at give lidt mere dynamik i håret, vil den type lys også kunne skabe separation til en baggrund i samme tone – derved undgås at hår og baggrund “vokser sammen”.
Pas på, at dette lys ikke bliver for kraftigt, så der tilføjes et så lyst område, at det trækker opmærksomheden væk fra den oplyste side i selve ansigtet).
Der opsættes tilsvarende lys på den anden side – samme side som hovedlyset.

MX1A4059

Baggrundslys:

MX1A4060

Dette er i princippet ikke nødvendigt, da begge hårlys hjælper på separationen, men for pædagogikkens skyld sættes det op alligevel. Det er en standardreflektor monteret med et grid for at sikre, at der sættes lys i en “diffus cirkel” på baggrunden lige bag modellen og ikke på hele baggrunden.

Det uredigerede billede med alle lamperne:

MX1A4051

 Sådan står de fem lamper:

lighting-diagram-1442829208
Hovedlys: 120 Cm oktabox til højre for kameraet. Opblødningslys: 60×90 softbox tæt ved kameraet på venstre side. Kant/hårlys: 2 styks 30×140 cm striplights med grid. Baggrundslys: Standardreflektor med grid.

Det er lidt forskellige lamper, men hvis jeg omregner til “ens” lamper, så stod hovedlyset på styrke 4, og opblødningslyset til styrke 2. Da de havde samme type modifier og stod i nogenlunde samme afstand, så svarer det til at opblødningslyset er to trin (blænder) svagere.

De to kantlys (hårlys) stod til styrke 3 – men du kan ikke rigtigt regne med det, fordi griddet tager en del lys – men du kan bruge det som udgangspunkt.

Baggrundslyset stod på styrke 1 – altså helt i bund.

Alle billederne er skudt på bl. 9, 100 ISO og 1/100 s.

Fra en til fem lamper:

Neden for kan du se hvordan billedet bygges op med flere og flere lamper – dermed er det nemt at se effekten af hver ekstra lampe.

En af gangen (1)

Kun hovedlys

En af gangen (2)

Hovedlys og opblødningslys

En af gangen (3)

Hovedlys, opblødningslys og hårlys/kantlys (i begge sider)

En af gangen (4)

Hovedlys, opblødningslys, kantlys/hårlys og baggrundslys – i alt fem lamper

Kom endelig med feedback på denne artikel – på forhånd tak.

Hvis du vil have information fremover – så tilmeld dig min gruppe på Facebook ved at klikke her: Fotografiske Workshops / Jesper Koefoed

9 tanker om "Klassisk portræt med hele fem lamper – trin for trin!"

  1. Torben Simonsen

    Hej Jesper

    God og lærerig information ,…. 😉
    Kunne du evt. oplyse div. lysstyrker lamperne er sat til ( blænde tal )

    Mvh og tak

    Torben Simonsen

    1. admin Forfatter

      Tak Torben 🙂 Det er lidt forskellige lamper, men hvis jeg omregner til “ens” lamper, så stod hovedlyset på styrke 4, og opblødningslyset til styrke 2. Da de havde samme type modifier og stod i nogenlunde samme afstand, så svarer det til at hovedlyset er to trin (blænder) svagere.

      De to kantlys (hårlys) stod til styrke 3 – men du kan ikke rigtigt regne med det, fordi griddet tager en del lys – men du kan bruge det som udgangspunkt.

      Baggrundslyset stod på styrke 1 – altså helt i bund.

      Alle billederne er skudt på bl. 9, 100 ISO og 1/100 s.

      (tror lige jeg opdaterer artiklen med denne information – andre kan sikkert også bruge den)

  2. Christian

    Hej Jesper.

    Godt billede og lys sætningen er fin, ( lille skygge under næsen, måske sænk dit hovedlys en anelse, evt prøv at gå vanret med hovedet næste gang) , der er dog lige et par punkter jeg syntes du kunne forbedre billedet med, det er småting og det er mine personlige meninger og måske står de ikke helt overens med dine.

    Du kunne godt have undværet den venstre kicker/filler, der er ingen grund til at lyse håret fra begge sider, det giver ingen mening. Hvis du endelig vil have lys på håret, så skal det tones en hel del ned fra det du har nu. Du har nok lys på håret i form af dit hovedlys.

    Jeg havde nok valgt at have håret modsat, altså håret over den skulder der er længst væk fra kameraet.
    Det ville åbne halsen op forfra, den er meget lukket nu.

    Hendes forreste skulder er en anelse højere end den bagerste, det giver en ujævn symmetri.
    Jeg bryder mig ikke om smykker i portrætter, de tager opmærksomheden væk fra det vigtige, nemlig ansigtet.

    Crop, lidt mere luft i den venstre side af billedet, og så kan du godt cutte lidt af toppen af. Men det er meget personligt. Hun er placeret meget flot i højden.

    Hun har en flot stærk kæbe kant, den er dejlig afgrænset og tydelig. Flot lille smil og dejlige øjne.

    Det er småting i mine øjne, men prøv næste gang at kigge lidt på mine tips, i det mindste bare prøv dem af og så sammenligne det med dette, altså hvis du har muligheden for at skyde hende igen..

    Hilsen Christian

    1. admin Forfatter

      Hej Chrstian – tak fordi du giver dig tid til at skrive så omfattende en feedback – dejligt. 🙂

      Der er ting jeg er enig i – og også uenig. Først og fremmest – højden på lampen. Skyggen under næsen SKAL være der – man efterligner jo lyset uden for og der er altid skygge under næsen (og under hagen og under øjenbrynene). Det er dét, der giver form i vores billeder. Faktisk måtte lampen gerne komme højere op (men jeg har lavt til loftet i mit studie). Men aldrig højere end, at der stadig kommer lys ind i øjnene.

      Hårlyset i begge sider er mest af pædagosiske grunde, men det er dog sat så svagt, at du ikke ville bemærke det, hvis du ikke havde læst det. I dette billede giver det “crips” i håret – mere dynamik.

      Enig med håret – og så alligevel ikke. mere hals ville give et større lyst område – og det trækker opmærksomhed væk fra øjnene.

      Asymetri synes jeg netop giver et portræt dynamik og linierne her peger i den rigtige retning. Intet er mere kedeligt end et billede, hvor skuldrene er helt lige…
      Smykkerne kan jeg godt følge dig i – men til et portræt er det jo kundens stil og der kan smykkerne være en vigtig del af deres “image”

      Jeg synes ikke, jeg kan skære mere af i toppen (så bliver det et helt andet billede) … placeringen med mere luft i den ene side er igen for at skabe noget dynamik – ved godt at mange ikke synes om det, men jeg elsker det 🙂

      Tak for dine meget udførlige input – som du nok fornemmer er jeg ikke helt enig, men det er altid godt at blive udfordret og få noget at arbejde videre med.

      Bedste hilsner
      Jesper

  3. Lisbeth Frank

    Det er en virkelig fin gennemgang og forklaring på opsætning og virkning. Det er også fint du fortæller om styrkegraduering på lamperne. Meget fint illustreret med trin for trin.

  4. Lars Y. Nielsen

    Skøn trin-for-trin gennemgang!
    Nok info til at forstå hvorfor, dejlige billeder/tegninger til man føler sig sikker i den skrevne tekst og tilpas kort til man straks har lyst til at kaste sig over det!
    Glæder mig til kurserne!
    Mvh,
    Lars 🙂

Der er lukket for kommentarer.