Jeg kan kun opfordre til, der laves en modelaftale før hver eneste fotosession. Heldigvis er det sjældent nødvendigt at tage den op af skuffen, men jeg har hørt om mange tvister – fra både modeller og fotografer – hvor en underskrevet modelaftale havde afklaret tingene på forhånd.
Der er flere grunde til at lave modelaftale. Første og fremmest giver både model og fotograf ved underskrivelsen den anden part ret til at bruge/vise billederne.
Dernæst får man aftalt mange andre forhold (skal der tagges, evt. antal leverede billeder, hvad der skal laves af billeder mm).
Men en af de væsentligste grunde er nok, at gennemgangen af modelaftalen gør det klart for begge parter, at man står foran en fotografering og der er nogle ting man skal overveje INDEN man kaster sig ud i det. For mange går alvoren i en aftale om fotografering først op for vedkommende, når tingene står sort på hvidt – og skal underskrives…
Hvordan du udformer din modelaftale kommer an på din måde at arbejde på, og på hvor meget (eller lidt) kontrol, du vil have med det hele.
Men mindst følgende:
Navne, adresser, mails, Fødselsdato hvis der på nogen måde kan være tvivl om modellen alder…
Rammer for sessionen (hvad skal der laves)
Brug af billederne
En boks hvor der kan skrives særlige forhold
Min erfaring er, at man skal holde den så simpel som muligt – ellers bliver den ikke læst og den er intet værd…
Klik på linket for at se (og hente) den aftale jeg bruger. Du er velkommen til tilrette den til dine forhold og bruge den som din standardaftale.